Ak ste odpoveď nenašli na našom webe, napíšte nám a radi vám zodpovieme prípadné otázky.
Ďakujeme! Vašu správu sme dostali a budeme vás obratom kontaktovať.
Upsík! Niečo sa pokazilo. Skúste to znova.
Zaujal vás projekt MNA?
Tu sú odpovede na často kladené otázky.
Čo je princípom Mestskej nájomnej agentúry?
Mestská nájomná agentúra (MNA) vo svojej podstate funguje ako prostredník medzi majiteľmi bytov a domácnosťami, ktoré potrebujú štandardné bývanie. MNA ako garant nájomnej zmluvy poskytuje prenajímateľom istotu bezpečne prenajatého bytu a berie na seba riziká spojené s prenájmom.
Predovšetkým sa chce stať zodpovedným partnerom, ktorý má záujem o dlhodobý nájom a ponúkať služby spojené s prenájmom bytov. Činnosť MNA zastrešuje Bratislavská organizácia bývania (BOB), mestom zriadená nezisková organizácia.
Primárnym cieľom MNA je znižovanie a prekonávanie bariér v dostupnosti bývania, s ktorými sa rodiny stretávajú na komerčnom trhu s bývaním.
MNA okrem stabilnej strechy nad hlavou zabezpečuje aj sprostredkovanie sociálnej podpory v spolupráci s tímom sociálnej podpory v bývaní zo Sekcie sociálnych vecí. Sociálne pracovníčky pravidelne navštevujú domácnosti a poskytujú im potrebnú podporu, ktorej cieľom je udržanie si bývania.
Sociálna inovácia, akou je MNA, už roky funguje v mnohých európskych krajinách, ako Belgicko, Holandsko, Francúzsko, nájdeme ju ale aj v Poľsku či Českej republike. Sociálne nájomné agentúry sa v uplynulých rokoch rozvíjajú už i medzi slovenskými mimovládnymi organizáciami a mesto Bratislava tento inovatívny nástroj spúšťa ako prvá samospráva na Slovensku.
Na rozvoji MNA spolupracujeme so Slovenskou sporiteľnou, predovšetkým so spoločnosťou Dostupný domov, od ktorých si prenajímame 10 bytov. Nadácia Slovenskej sporiteľne sa finančným darom podieľa na personálnom rozšírení tímu sociálnej podpory Magistrátu.
Vďaka finančnému daru nadácie Kooperativa vidíme, akou dôležitou súčasťou MNA je tzv. Garančný a krízový fond, ktorý slúži nielen na pravidelné výdavky spojené s jej prevádzkou, ale tiež uľahčuje proces zabývania.
V úvode spustenia MNA poskytla do prenájmu 2 byty aj mestská spoločnosť BVS.
Pre koho je projekt určený?
Keďže si MNA môžeme predstaviť ako prostredníka medzi ľuďmi, ktorí svoj byt chcú prenajímať, a medzi ľuďmi, ktorí potrebujú bývanie, našimi klientmi sú obe tieto skupiny.
Záujem o bývanie však prevyšuje ponuku voľných bytov, a preto chceme osloviť širšiu verejnosť k spolupráci s MNA práve formou prenájmu. Hľadáme majiteľky a majiteľov bratislavských bytov, ktorí by s nami chceli rozvíjať verejnú službu, akou je práve MNA.
Môže ísť o fyzické aj právnické osoby a spojiť sa s nami môžete vyplnením kontaktného formulára alebo nám napíšte mail na adresu: najomna.agentura@bob.sk
Čo garantuje a aké riziká na seba preberá MNA?
Mestská nájomná agentúra bude po skončení pilotnej fázy fungovať ako platforma pre prenajímateľov bytov, ktorí sú ochotní prenajímať svoje byty ohrozeným obyvateľom. MNA bude pôsobiť ako „nárazníková zóna“ medzi prenajímateľom bytu, ktorý prenajme mestu svoj byt do správy, a domácnosťou, ktorá potrebuje bývať.
MNA na seba preberá mnohé riziká spojené s nájmom a ponúka prenajímateľom garancie predovšetkým vo forme zaplateného nájmu za každých okolností a tiež istotu, že stav bytu bude v poriadku. Mesto prostredníctvom MNA preberie zodpovednosť i za riešenie ďalších problémov v súvislosti s bývaním.
Našou snahou v práci s domácnosťami je prevencia straty bývania, ktorá nielenže pomáha udržať si bývanie, ale aj predchádzať krízovým situáciám. Ak však k takejto situácii príde, náš tím ju vyhodnotí a bude proaktívne hľadať riešenie.
Bývanie v byte napríklad po rokoch strávených na ubytovni je veľká zmena, preto v spolupráci s Magistrátom poskytujeme sociálnu podporu v bývaní, ktorá je individuálna a vyhodnocuje sa v priebehu jej poskytovania. Ide o štandardné sociálne poradenstvo, ktoré sa uskutočňuje priamo v byte. Sociálne pracovníčky s domácnosťami riešia mnohé témy od financií a zdravia cez vzťahy či susedské spolunažívanie a mnohé iné.
Koľko dostanem za svoj byt v rámci projektu MNA v porovnaní s komerčným nájmom?
Naším cieľom je dlhodobá spolupráca s mnohými garanciami, preto cielime na nájom asi o 20 až 30 percent nižší ako trhový.
Ako často vykonávate kontroly na byte?
Sme služba na pomedzí sociálnej a realitnej služby, v zmysle podnájomnej zmluvy kontrolujeme raz ročne stav elektrospotrebičov. Keďže tiež poskytujeme asistenciu v bývaní počas celej doby bývania, byt navštevujeme pravidelne, vďaka čomu vieme predchádzať a znižovať riziká pri starostlivosti o byt.
Nejde však o námatkové kontroly, cieľom MNA je sprevádzanie k samostatnému bývaniu.
Keď sa na byte niečo pokazí, kto sa postará o opravu?
S domácnosťami uzatvárame štandardnú podnájomnú zmluvu, z ktorej vyplýva povinnosť zabezpečiť opravy do 100 €, ako je to bežne v prenájmoch. S ich realizáciou asistujeme a väčšie opravy riešime v súčinnosti s majiteľom.
Prečo sa zmluva nedá uzavrieť na kratšie obdobie ako 2 roky?
Naším cieľom je dlhodobá spolupráca, pretože stabilné bývanie považujeme za základ. Rodiny, s ktorými spolupracujeme, majú mnohokrát veľmi zlé skúsenosti s častým sťahovaním a hľadajú bezpečné miesto, kde sa môžu cítiť ako doma.
Z dobrej praxe vieme, že zastabilizovanie nejaký čas trvá, a preto zdôrazňujeme dlhodobosť. Uvedomujeme si však, že nejde o bývanie navždy.
Viete zabezpečiť aj nábytok alebo hľadáte len zariadené byty?
Byt, ktorý má kuchynskú linku a sporák, je za nás postačujúci štandard vybavenia. Keďže každá rodina si rada zútulní byt podľa seba, nemáme problém s nezariadenými bytmi. Vďaka spolupráci s partnermi MNA máme možnosti ako rodinám so zariadením pomôcť. Tento nábytok inventarizujeme my, čím majiteľovi odpadá ďalšia starosť navyše. Týka sa to aj veľkých elektrospotrebičov.
Čo ak sa podnájomník rozhodne odísť? Ako ma to ovplyvní?
Ak by sa rodina rozhodla nepokračovať v spolupráci v rámci projektu MNA, ale majiteľ v spolupráci pokračovať chce, nájdeme v čo najkratšom čase vhodnú rodinu do daného bytu a pre majiteľa sa vzhľadom na uzavretú nájomnú zmluvu nič nemení. V čase, kým sa nájde vhodná rodina do bytu, majiteľ neprichádza o nájomné.
Aké typy bytov hľadáte?
Hľadáme väčšie aj menšie byty v bratislavských mestských častiach. Neváhajte nás so svojou ponukou osloviť prostredníctvom kontaktného formulára a spoločne overíme, či je váš byt vhodný pre MNA, čo sa týka veľkosti a dispozície.
Dostanem byt v rámci projektu MNA zadarmo alebo treba platiť nájom?
Bývanie v bytoch v rámci projektu MNA sa približuje komerčnému bývaniu. Podnájom je škálovaný od veľkosti bytu a individuálne podľa finančných možností danej domácnosti.
V prípade výpadku príjmu budeme s domácnosťami proaktívne a včas riešiť vzniknutú situáciu a ponúkať ďalšiu podporu, aby došlo k rýchlej stabilizácii domácnosti. Ak vznikne podlžnosť na podnájomnom, pristúpime k splátkovému kalendáru, aby sa dlh urovnal.
Na aké dlhé obdobie sa uzatvára podnájomná zmluva?
Podnájomná zmluva sa uzatvára na 1 rok s možnosťou predĺženia.
Už som niekoľko mesiacov v poradovníku – prečo to toľko trvá?
Doba čakania na byt môže byť ovplyvnená viacerými faktormi, ako napríklad zvolená lokalita a veľkosť bytu.
Momentálne záujem o získanie bytov prevyšuje počet bytov spravovaných v rámci projektu MNA. Snažíme sa preto osloviť verejnosť k prenajatiu bytu práve nám, aby sme mohli pomôcť získať bývanie ďalším rodinám, ktoré naň v tejto chvíli nedosiahnu na komerčnom trhu.